Är yttrandefrihetsgrundlagen svårtolkad eller är det dubbelmoral?
När Rasmus Paludan och Salwan Sabah Metti Momika började bränna koranen i Sverige blev jag och förmodligen många andra som har utländskbakgrund chockade på grund av den handlingen. Jag tror att många människor som är troende kände sig kränkta trots att de vet att det är yttrandefrihet som råder i Sverige. I ett demokratiskt land har man yttrandefrihet där får man tänka och tycka vad man vill och ha möjlighet att uttrycka sina åsikter öppet i tal eller skrift. Men det finns undantag. Det är till exempel inte tillåtet att förtala någon eller att begå en gärning som innefattar hot eller hets mot folkgrupp. Denna lag fungerar som skydd för vår demokrati. Är det inte kränkning och hets mot folkgrupp när de brände koranen?
Därför tyckte jag att det skulle vara intressant att intervjua två elever från Angeredsgymnasiet med två olika bakgrunder, Amnah Al-Hasan från Naturprogrammet i årskurs tre och Alexander Wijk från samhällsprogrammet i årskurs tre om yttrandefrihet och koranbränning, eftersom det har varit omstritt den senaste tiden. Jag har ställt frågan om hur mycket de känner till om yttrandefrihetsgrundlagen.
- Jag är inte insatt i politik när det gäller yttrandefrihet. Det har varit oroligt den senaste tiden när det gäller yttrandefrihet, och det är något som är viktigt just nu, menar Amnah.
- Jag vet tillräckligt. Det innebär att man får säga vad man tycker och tänker så länge man inte kränker någon, svarade Alexander.
Jag undrade om Amnah och Alexander tycker att yttrandefrihetslagen ibland kan utnyttjas i fel syften.
- Jag har börjat se hur lagar och regler hänger ihop med varandra. Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag inte tänkt att yttrandefrihet skulle utnyttjas på ett dåligt sätt. Yttrandefrihet ska vara något bra. Det ska vara något vi ska ha i alla länder. Den senaste tiden har vi märkt att det kan utnyttjas i fel syften som detta med koranbränningar. Vissa anser att yttrandefrihet också har en gräns. Man pratar om yttrandefrihet och säger det man vill och tycker, berättar Amnah.
- Det kan man, man använder lagen i fel syften. Till exempel när man bränner heliga böcker. Vissa människor tolkar yttrandefriheten som en frihet att göra vad de vill utan att ta hänsyn till konsekvenserna eller respekten för andra, berättar Alexander.
Vidare ville jag veta om det finns begränsning inom yttrandefrihet.
- Om man säger nej till koranbränning anser politiker i Sverige att det strider mot yttrandefriheten. Att människor känner att de inte har någon rätt att uttrycka sig fritt. Men enligt mig så är det skillnad på att uttrycka något mot en religion och fysiskt utföra akter mot en religion. För det är annorlunda att göra något och sen i efterhand säga: “Oj, detta visste jag inte att det skulle störa någon". Många som utför dessa akter gör det mycket medvetet. De åker till vissa områden, såsom koranbrännare gör, där de vet om att det finns folk som tror på heliga skrifter, påpekar Amnah.
- De begränsar det på ett bra sätt men det finns saker som misstolkas. Man borde vara tydligare i lagen vad som gäller. Att man ger exempel i lagen på vad man inte får göra. Tyvärr kommer folk ändå att strunta i hets mot folkgrupp. Vissa vill få ut sitt budskap oavsett om det är lagligt eller inte.
Detta fick mig att undra ifall något borde förändras i yttrandefrihetsgrundlagen. Amnah tycker inget ska förändras.
- Vi får inte ändra grundlagar i Sverige, men i de flesta fall så har lagarna inte gynnat alla etniciteter, i detta fall gäller det muslimer i Sverige som är en minoritet. Vi har hets mot folkgrupp som enligt lagen inte är tillåten. Poängen är att man tycker att det inte är hets mot folkgrupp, för att yttrandefrihet är yttrandefrihet. Yttrandefriheten ska inte ändras i sig. Det finns ju begränsningar och vi kanske inte behöver ändra något utan istället applicera dessa. Det finns mycket som inte är tillåtet i Sverige, som till exempel antisemitismen, det får man inte uttrycka sig om för att det anses rasistiskt. Där kan man sätta en gräns, men varför gör man inte det när det kommer till koranbränningar, undrar Amnah.
Amnah tror att det är på grund av Sveriges historia, att man har varit lite delaktig i antisionistiska rörelser, speciellt när det var andra världskriget då Sverige hade egna vetenskapsforskare som bedrev antisemitisk forskning, att det var något fel på dem som Hitler påstod. Amnah känner att Sverige velat få bort det här ryktet både i Sverige och i världen. Så det är ett stort historiskt moment, det är väldigt läskigt att prata om. Det kan väcka väldigt starka känslor hos folk samma som det gäller “Black lives matter” just också för att det är ett historiskt moment. Islam har inte haft samma historiska grund som judendomen i Sverige och kanske därför är det inte är lika farligt att prata om.
När det gäller andra religioner så har man ändrat och anpassat lagar, men i det här fallet har det inte blivit så och det är lite svårt för mig att förstå. Om det inte är ok att utrycka hat mot tex judar så borde det inte vara ok att uttrycka hat mot muslimer heller, tycker Amnah.
-Yttrandefrihetsgrundlagen ska vara som den är men att man lägger till begränsningar att inte bränna heliga böcker och skrifter. Det gäller alla heliga böcker, anser Alexander.
Jag frågade vilka konsekvenser de tror att det blir ifall koranbränningen i Sverige fortsätter.
Amnah tror att det kan bli väldigt stora konsekvenser. De svenska muslimerna, speciellt de unga som bor i Sverige och är troende, kommer inte att må bra när de börjar gymnasiet eller ska ut i arbetsmarknaden. Det leder till segregation och det blir svårt att lita på politiker.
Amnah säger också att det är lite konstigt för henne att politikerna i Sverige plötsligt blir chockade och omedvetna om vad de ska göra när det händer sådana saker. Den enda anledningen som gjorde att politikerna kände sig pressade var när Turkiet började nästan hota Sverige med att landet inte får komma in i Nato.
- Då kände jag av att Sveriges utrikesminister blev stressad, han sa inte nej till koranbränning men han ville inte att det skulle hända just nu för han var rädd för Sveriges bästa. Men det är inte så det ska vara, säger Amnah. I andra länder som Saudiarabien börjar man förbjuda alla svenska produkter som till exempel Daim. I Turkiet och Irak är det samma sak. Man står utanför Sveriges ambassad och där bränner man den svenska flaggan. Rysslands utrikesminister har uttryckt att han inte kommer att stötta Sverige längre och andra muslimska länder har uttryckt missnöje mot Sverige.
- Tänker att vi har sett på nyheterna att folk blir vansinniga och då kan några utnyttja situationen till att attackera svenska polisen till exempel. Hotbilden mot Sverige växer om man fortsätter med koranbränningar och liknande, berättar Alexander.
Till slut belyser Amnah att folk har kommit till Sverige för att bli respekterade för sin religion som de inte har blivit i sina länder. Därför är det väldigt tragiskt att Sverige ibland går emot det som gör Sverige unikt. Det här med demokrati att varenda individ ska kunna bo i Sverige oavsett etnicitet, det är annorlunda i andra länder där man inte har någon demokrati och där man inte får yttra sig fritt. Amnah beskriver Sverige som “Landet i frihet”, det är därför folk kommer till Sverige.
Jag själv tycker att Sveriges grundlagar är väldigt svårtolkade och det känns som att det är mycket dubbelmoral.
Under tiden som jag har skrivit denna artikel har Danmark kommit med en ny lag. “Den nya lagen gör det brottsligt att behandla viktiga religiösa texter, som till exempel Koranen eller Bibeln, på ett olämpligt sätt.” (SVT 08/12/2023).
Jag hoppas att Sverige och andra länder också förbjuder att bränna viktiga religiösa skrifter vilket borde vara en självklarhet.
Källa:
SVT Nyheter (08/12/2023) Danmark förbjuder koranbränningar. Hämtad 02/07/2024, från https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-rostar-om-att-forbjuda-koranbranningar--p1m3qg